fredag 9 januari 2015

Prof. Harald Lesch: Gibt es Überlichtgeschwindigkeit?

3 kommentarer:

  1. 'erklärt' ist bloss ein wort von vielen worten som han harald lesch använder sig av för att söka förklara ett och annat... inte liite - utan snarare mycket - tycks denne professor veeta - och även ha en ambition att upplysa om... man känner sig liksom lite liiten i jämförelse - i jämförelse med hur mycket denne human being tydligen har lyckats komma underfund med - kunnat ta till sig av vetenskap... jag gläder mig åt att hans tyska är korrekt... och jag förschööker förschtåå vad han säjjer... - men min förmåga att förståå så mycket som hann tycks förstå... - en viss skillnad - ein gewisser unterschied! - aber immerhin - interessant att lyssna till vad allt han - sort of - informationsvis - upplysningsvis - har att förtälja... - en aning snabbt talar han - men vad gör egentligen det - jag förstår ju - in der tat - rent språkligt allt han säjjer - och jag gläds åt hans perfekta tyska...

    SvaraRadera
  2. schallgeschwindigkeit = ljudhastighet...

    SvaraRadera
  3. geschwindigkeit einer anderen art - sort of: när jag ht 1962 och vt 1963 på uppsala handelsgymnasium lärde mig - förutom - bl a - tysk handelskorrespondens - även stenografi - så blev jag - tatsächlich - ganska bra på just geschwindigkeit när det gällde att stenografera...- fick alltså efter två terminer högsta betyg - nämlich stort A... - jag associerar alltså - noch immer - efter så här många år - till just stenografisk hastighet - stenographische geschwindigkeit irgendwie - när jag hör någon tala om geschwindigkeit - snabbhet...

    SvaraRadera