onsdag 3 juni 2015

Jörn Donner om sig själv och Ingmar Bergman



4 kommentarer:

  1. av en slump fick jag nyss upp ögonen vad gäller en bok som jag köpte som utgallrad på västra frölunda bibliotek på den tiden då jag ofta gjorde besök där - nämlich 'motströms' av jörn donner - wahlström & widstrand - utgiven år 1988... - det var därför som jag plötsligt fick lust att googla på denne herre - jörn donner nämlich - och fick då bl a fram detta...

    SvaraRadera
  2. christian bengelsdorff var den perschoon som på aktiebolaget pegol den 13 maj år 1985 gav mig sparken! - han - denne christian bengelsdorff - verkställande direktör! - var finlandssvensk och talade ett språk liknande detta språk som denna/denne jörn donner talar...

    SvaraRadera
  3. från den tid jag arbetade som spårvagnsförare - i hela 16 år - från december 1986 till november år 2002 - så minns jag en förare som härstammade från helsingfors och som därför - även han - hade ett liknande sätt att tala - även om denna/denne perschoon - dennne spårvagnsförare ej allls hade samma perschoonlighetstyp som jörn donner - och väl ej heller samma perschoonlighetstyp som christian bengelsdorff... han var snarare en timiid typ - så som jag minns honom - han hade - jedoch - ootuuren att visstas i den spåårvagn - såsom föörare - som... - hur ska jag uttrycka det? - jag säjjer baara - blott och baart: 'katastrofen' vasaplatsen år 1992 - und zwar am 12. märz det året...

    SvaraRadera
  4. 'fanny' är det namn som min systerdotter maria lööf och hennes man michael zukierman gav sin dotter...

    SvaraRadera