tisdag 8 september 2015

Flicka från Backafall - Björn Skifs - 1970



7 kommentarer:

  1. min son hampus kihlström är på mycket långt håll släkt med gabriel jönsson... hans - min sons farmor - signe kihlström - sa en gång till mej - i överby - utanför trollhättan - att hon faktiskt var - på långt håll - släkt med gabriel jönsson...

    SvaraRadera
  2. 'hans - min sons - farmor' i st f hans - min sons farmor'...

    SvaraRadera
  3. dät året - året 1970 - så bodde jag hemma hos mina föräldrar i lidköping - och jag hade - sen januari år 1969 - körkort och bil - en audi 60... och jag arbetade som tysk korrespondent vid lidköpings mekaniska verkstads ab... jag hade då - dät året - ingen som helst aning om att jag några år senare - und zwar från sommaren år 1973 skulle vara boende i göteborg - och än mindre att jag - tillsammans med stig kihlström - boende på donsö - i göteborgs södra skärgård - i januari år 1979 skulle föda min son - som dessvärre sen den 30 november år 2006 är död! - och - sedan - i juni år 1980 - föda min andra son - den senare som ju - gott sei dank - immer noch alive ist - och har en fyraårig son - som - somit - är min sonson...

    SvaraRadera
  4. by the way: min mamma gillade björn skifs! - hon hade en gång sett och hört ett tv program med - om - denna björn skifs... och hon sa sen till mej att hon tyckte att han verkade väldigt sympatisk - alltså en sympatisk männischa... detta tycker jag säjjer en del om min mamma...

    SvaraRadera
  5. min mamma - född den 22 september år 1903 - 'gick bort' den 2 mars år 1975... min far - född den 28 februari år 1897 - hade 'gått bort' den 21 augusti år 1972... tragique enough...

    SvaraRadera
  6. min mamma sa en gång till mej: 'hur ska du kunna klara dej sen - sen när inte jag längre finns i livet... ?!' - hon sa oxå en gång: 'jag tycker inte att du ska skaffa dej några barn! - du kommer aldrig att klara av det!'...

    SvaraRadera
  7. 'det är lätt att vara efterklok!' - så kommer jag ihåg att min far sa... jag tror att han mer än en gång sa dom orden... - 'vad säjjer veetenskaapen?' - var ett annat uttryck som jag tror jag hörde från honom - und zwar mer än en gång även det... - min far hade aldrig haft chans att gå i skola - endast mycket knapphändigt på landet i östergötland - föräldralös... men han var filosofiskt lagd och han kunde tänka... det var iaf något som jag liksom kände det som... naturligtvis kunde han inte bara tänka - han kunde även känna... jag har stor respekt för både min mor och min far... de ligger båda begravda i lidköping... själv kommer jag ligga begravd intill min förstfödde son på östra kyrkogården här i jöötet...

    SvaraRadera