söndag 21 augusti 2016

nachdenKEN über: Die Freiheit der Andersdenkenden

3 kommentarer:

  1. vilka ord kommer liksom till mej när jag lyssnar på honom? - ord som 'allvar' och ord som 'respekt'... att han tydligen - wie er hier - u.a. - sagt - är helnykterist och endast dricker kaffe - och aldrig har använt droger... detta får mig att gilla honom än mer... jag är själv av den sorten - är - och har alltid varit - helnykterist - och har aldrig använt droger... och dricker normal mängd kaffe...

    SvaraRadera
  2. i min ungdom - när jag var 19 år - och just hade tagit studenten - så gick jag till en yrkesvägledare på arbetsförmedlingen och frågade vad jag skulle bli.. - då fick jag rådet att gå en sekreterarkurs... innerst inne hade jag - egentligen - drömmar om att bli skådespelare - konstnär eller kanske t o m något så fint som 'journalist'! - blev jag något sådant fint? - Nej! - jag blev sekr - korresp - översättare - stenograf och telexoperatris - på kontor - i drygt 20 år - och sen - efter en viss tid av mer eller mindre påtvingad arbetslöshet - så valde jag - pga att jag ej mer ville sitta på kontor - - och pga att jag var tvungen att försörja mig själv och mina två söner - som bodde hos sin far och styvmor - att köra spårvagn - och gjorde så i hela 16 år - det sjuttonde året var jag - enligt egen önskan- sjukskriven - innan jag på egen begäran - och enligt egen önskan - blev pensionär - då varandes 61 år och 2 månader och 2 veckor gammal... now-a-days är jag - om knappt 3 månader - så alt wie 74 år! jag förschööker - så gott det nu går - hålla mitt intellekt och mina spåkkunskaper 'alert' tack vare you tube! - tack för denna möjlighet! (att jag staavar så som jag jöör kanske kan chockera en och annan - om nu öht någon - eller några? - läser det jag spontant skriver...)(jag staavar alltså så som jag själv - i stunden - spontaant - schänner för att staava...) ('på graavens rannd... - who cares?) (...i don't!...)

    SvaraRadera
  3. eftersom jag kommer från en arbetarfamilj - min far var i hela 50 år tändsticksfabriksarbetare - så hade jag liksom ingen direkt självkänsla att 'kunna gå fram' och bli något 'fint' - hade inte tron om mig själv - på mig själv - att kunna bli 'Något'!

    SvaraRadera