fredag 20 juli 2018

As tears go by Mick Jagger & Marianne Faithfull



4 kommentarer:

  1. det engelska adjektivet faithful stavas med blott ett 'l'... men marianne faithfull stavar sitt efternamn med två stycken 'l'...- men det finns ett engelskt adjektiv som stavas 'full' - som betyder 'full' - fylld'... det brittiskt-engelska ordet för uppfylla stavas med ett 'l' - dvs 'fulfil' - medan - däremot - det amerikanskt-engelska ordet stavas med två stycken 'l' - d.h.: 'fulfill'......

    SvaraRadera
  2. vad säger dät om lilla 'moi' - att jag liksom hakar upp mig - noterar - såådana saaker? - smååsaker - bagatell-artade - irgendwie - aber jedoch!

    SvaraRadera
  3. enligt min mors starka övertygelse är det rätta sättet att stava mitt namn: marianne (eigentlich ja: 'Marianne') - hon påtalade detta för statskyrkoprästen... men denna statskyrkopräst - som naturligtvis enligt min mamma verkade dum! - sa att i prästbetyget stor det - och står immer noch! - Marian! min mor var frikyrklig liksom min far - hade därför ej mycket till övers för statskyrkopräster - och jag blev ej döpt... enligt statskyrkoprästen gick det ej att ändra stavningen av mitt namn så att stavningen blev den rätta - alltså såsom min mor menade att mitt namn skulle stavas... jag har i hela mitt liv skrivit mitt namn Marianne Johansson... trots att det i alla offentliga papierer står: 'Marian Johansson' - den dubbelheten fortsätter jag att leva med den korta tid som är kvar innan gravtillvaron...

    SvaraRadera