onsdag 16 oktober 2019

Peter Handke - Gespräch mit Friedrich Luft (1969)



7 kommentarer:

  1. 'weil ich mich mit sprache beschäftige'...

    SvaraRadera
  2. damals - im jahr 1969 - war ich - arbeitete ich als - deutsche korrespondentin bei der skf tochtergesellschaft lidköpings mekaniska verkstads ab - also in lidköping - in der stadt wo ich geboren wurde und aufgewacshen bin... - sowohl peter handke als auch ich sind des jahrgangs 1942 (ich schon am 17. november - er erst am 6 dezember geboren)...

    SvaraRadera
  3. 'aufgewachsen' i st f 'aufgewacshen'...

    SvaraRadera
  4. mina första tyska ord lärde jag mig av överlärare emil frostegård - på en kvällskurs i 6:e klass i folkskolan... med överlärare frostegård åkte jag även med mina klasskamrater på min första tysklandsresa - efter vårterminens slut år 1955 - till luebeck och hamburg... das war hochinteressant!

    SvaraRadera
  5. efter studentexamen i lidköping på latinlinjens halvklassiska gren var jag uppe i uppsala och vid handelsgymnasiet därstädes lärde jag mig tysk handelskorrespondens...

    SvaraRadera
  6. det var i sista ring på gymnasiet frivilligt att läsa tyska - och jag avstod - jag hade faktiskt bättre betyg både i engelska och tyska... i stället valde jag ämnet musik i sista ring och jag var med som alt i gymnasiekören under ledning av musikdirektör stig scherstén...

    SvaraRadera
  7. jag hade ingen aning om vad jag - såsom barn till en i hela 50 år fabriksarbetande far - skulle bli... - tyvärr blev jag av en fru månsson på yrkesvägledningen rådd att gå en kontorskurs... därför sökte jag mig till en i uppsala nystartad sekr utbildn - akad sekr utbildn - med dels akad språkstudier och handelsgymnasiestudier - till en sammanlagd studietid av minst 4 år! - jag kom dock ej in på mit första val - som var med engelska o franska språken - konkurrensen var stenhård! - jag lyckades dock klara av att få betyget AB i tysk handelskorrespondens efter två terminer - och jag lyckades även med att få högsta betyg i stenografi - stort A! - jag tvangs avbryta mina studiet hösten 1963 - pga sjukdom... ht 1964 gjorde jag ett nytt försök att studera i uppsala - men jag lyckades ej speciellt bra... ca ett halvår bodde jag o arbetade jag 'våren 1965 - som sekr i säffle i värmland - sen efter det - i lidköping - fr o sommaren 1965 t o m sommaren 1973 - då jag flyttade till gbg - där jag immer noch bor...

    SvaraRadera