måndag 23 oktober 2017

Anna Mannheimer – Den svåra konsten att leva tillsammans länge



7 kommentarer:

  1. hennes mamma - und zwar karin mannheimer - sa till mej en gång: 'två lösa!'... det var vid sankt sigfriedsplan... hon gick på i framdörrarna på femmans spårvagn där jag satt som förare av vagnen... hon fick det hon begärde av mig - nämlich två lösa kuponger - vilket då var avgiften för en resa med spårvagnen och hon betalade - givetvis - det erforderliga beloppet...

    SvaraRadera
  2. carin mannheimer - folkbokförd karin birgitta mannheimer ogift jacobson föddes den 17 augusti år 1934 i osby dåvarande kristianstads län - död den 11 juli år 2014 i göteborg... liksom sonen joakim mannerheim ligger hon begravd på osby kyrkogård...

    SvaraRadera
  3. även karl-erik welin härstammade från skåne - han blev född den 31 maj år 1934 i genarp och han ligger begravd på genarps kyrkogård - dog gjorde han den 30 maj år 1992 - und zwar i en liten by på mallorca - namens bunyola...

    SvaraRadera
  4. lilla 'moi' gjorde viss bekantskap med detta geni från skåne - und zwar på musikavdelingen vid veriges radio sommaren år 1963 - då jag som vik sekr arbetade där...

    SvaraRadera
  5. inte sommaren år 1963 men väl sommaren långt senare - i brunnsparken - jag tror det var på midsommaraftonen år 1987 - så sa han - geniet från genarp till lilla 'moi': 'vad kostar det?' jag talade då om vad priset var för två kuponger och han lade beloppet framför mig på den lilla 'disken' - han gick av vid prinsgatan! - jag vet ej - visste ej - om han kände igen mej! - men jag kände igen honom - efter så många år... jag blev faktiskt - liksom otaliga andra - förälskad i honom - geniet från genarp - alltså i stockholm - sveriges radios musikavdelning - und zwar sommaren år 1963! - det var alltså lilla 'moi' som satt som förare i 1:ans spårvagn...

    SvaraRadera
  6. som en mycket oansenlig obetydlig nolla kan man ibland få erfara chansen att slumpmässigt få en viss - faktiskt kanske egentligen mycket obetydlig - kontakt med någon kändis - ett slags kort slumpmässigt möte som lilla 'moi' sen aldrig glömmer...

    SvaraRadera
  7. 'sveriges' i st f 'veriges'...'musikavdelningen' i st f 'musikavdelingen'...

    SvaraRadera