tisdag 2 mars 2021

Thomas Mann Doku BR 1997

2 kommentarer:

  1. en jämförelse: ich: eine tochter eines arbeiters... - bin ich etwa in deutschland geboren? - antwort: nein! - ich bin - in der tat - in schweden - und zwar in lidköping - geboren... mein vater - axel herman johansson - wurde am 28. februar (eigentlich am 29. februar) des jahres 1897 geboren - und zwar in koppetorp - ulrika - kisa - in östergötland... min fars liv upphörde - på lidköpings lasarett - den 21 augusti år 1972... (tack vare överlärare emil frostegård fick jag chans att lära mig både engelska och tyska - redan i folkskolan - i femte och sjätte klass...- tack vare att emil frostegård hade 'ett gott öga' till lilla 'moi' - så fick jag chans att börja i läroverket - och - även - efter 7 år där - chans att ta studenten på latinlinjens halvklassiska gren - jag hade då förutom engelska och tyska även lärt mig franska och latin! (jag som en ganska så obegåvad arbetardotter!!!)

    SvaraRadera
  2. min mor - ebba linnea skoglund - gift johansson - blev född - på kållandsö - den 22 september år 1903 och hennes liv upphörde - på lidköpings lasarett - den 2 mars år 1975 - dvs för idag exakt 46 år sedan...

    SvaraRadera