fredag 15 oktober 2010

för att visa...

11 kommentarer:

  1. för att visa vem jag är - att poesi är ett stort intresse hos mej - så önskar jag nu återge en recension som jag just upptäckt i en återvinningstidning - av den 23 juni 2009 - tidningens namn dagens nyheter:

    SvaraRadera
  2. wahlström & widstrand - tom malmquist - 'fadersmjölken': "tom malmquists andra diktsamling 'fadersmjölken' har något av 'det omöjliga' över sig - i likhet med göran sonnevis koloss till bok - som när den publicerades 1975 visade upp poesin som en pågående process som skulle komma för att stanna i svensk litteratur - tas även här det politiska personligt - även här bor förtvivlan granne med insikten - även här flyter tempusformerna genom varandra -

    SvaraRadera
  3. på ena sidan i malmquists bok kan abraham förbereda sitt offer - på nästa spökar shakespeares vålnader - slaget vid somme pågår samtidigt som blöjor byts i någon stockholmsk förort - 'livet försöker städa bort det ihjälslagna inom oss' - heter det på ett ställe - malmquist är mannen som ska se till att utrensningarna får ett slut -

    SvaraRadera
  4. där sonnei strävade efter en helhet som ständigt växte - rik i förgreningar och komplexitet - riktar hans yngre kollega dock in sig på ett särskilt problem - kalla det patriarkatet - kalla det den falliska ordningen - malmquist utgår bokstavligt talat från det omöjliga - den manliga graviditeten:

    SvaraRadera
  5. rättelse: 'sonnevi' i st f 'sonnei'...

    SvaraRadera
  6. 'mitt havandeskap är en bortglömd jordkällare en halv tonart för hög för livet att höra' - utan att lägga värderingar i det kan man konstatera: grundvalen för hans skapelse är djärv - det är ingen lätt sak att sätta fadern ur spel ens med hjälp av modern genetik - dikterna meckar inte bara med vad sexologer kallar sekundära könsegenskaper (gester - kläder - beteende) - utan även med de primära - malmquists poetiska jag vill verkligen ge sin son bröstet - samtidigt som jaget när den sorgsna men möjligen begripliga drömmen om att föda sitt barn - gör jaget uppror mot en gammal ordning - hur gör man för att inte överföra tidigare generationers felgrepp till den efterkommande? - hur korrigerar man successionen utan att hopa börda på börda?

    SvaraRadera
  7. 'farfar och farbror rörde aldrig varandra - ingen av dem bemödade sig den resan - vardagens små påminnelser försvinner var och en åt sitt håll in i det anonyma - den extrema regressionen blundar sig ofödd'

    SvaraRadera
  8. många av dikterna har denna karaktär - det kränger rätt ordentligt på raderna - metaforerna klarnar sällan till bilder - fraserna hopas i skymnings- eller snarare gryningszonen mellan dagbok och terapitimme - sannolikt är denna överlastning eftersträvansvärd - jag misstänker i alla fall att malmquist i brist på alternativ söker göra själva poesin havande - med möjligheter och betydelser och annan mjukvara - det skulle åtminstone förklara varför de fullmatade sidorna fylls med referenser till lyrikens överfäder - erik lindegren - lars norén och göran sonnevi - ja - till och med östen sjöstrand - med denna poetiska dna för ögonen är det rimligt att hans bok lämnat läsaren med en känsla av ofärdighet" / aris fioretos - litteratur dn - tisdagen den 23 juni år 2009.

    SvaraRadera
  9. "själva poesin havade" - jag har själv använt mig av havandeskap poetiskt: "jag är havande med tiden - endast döden vet när förlossningens ögonblick är inne- då är livet ute!" - denna 'dikt kom jag på en gång hösten 1983 - då jag gick på en författarkurs - som vuxenskolan anordnat med stig göran gustafsson som ledare - kursen hette 'bli författare!' - jag har alltså - som jag beskrivit i min presentation av mig själv här på bloggen - ej blivit någon författare... (man för vara glad att man är vid liv - det kan väl räcka med det - sort of...)

    SvaraRadera
  10. 'får' i st f 'för'... ('man får vara glad att man är vid liv - det kan väl räcka med det - sort of...')

    SvaraRadera